poniedziałek, 23 kwietnia 2018

Książka- mój przyjaciel

23 kwietnia odwiedziła nas grupa 3 latków z PM 17.

Data ważna dla każdego miłośnika książek, ponieważ dzisiaj obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Dzieci, aby uczcić ten dzień, odwiedziły bibliotekę.

Nasze spotkanie rozpoczęliśmy od wierszyka na przywitanie, a następnie króciutko opowiedzieliśmy sobie dlaczego właśnie tego dnia ustanowiono święto książki.

Do tematu naszego spotkania  wprowadził nas tekst książki Petera Carnavasa „O dzieciach, które kochają książki”.  Wspólnie zastanawialiśmy się nad treścią książki, co łączyło dzieci w opowieści, a co spowodowało, ze rodzina oddaliła się od siebie.





Ponieważ były to pierwsze odwiedziny tej grupy 3-latków, to po przeczytaniu książki przedszkolaki zwiedziły bibliotekę. Zobaczyły co można w bibliotece wypożyczyć.





Gdy wróciliśmy na dywanik porozmawialiśmy o rożnych rodzajach książek: książkach dużych i bardzo małych, grubych i cieniutkich, książkach bez obrazków i z obrazkami, takich w których nie ma słów, książkach rozkładanych. Przykładów było dużo.






Po takiej dawce informacji, przyszedł czas na zabawę. Pierwsza to "ciepło-zimno". Zasady znane wszystkim.  Wybrane dziecko szukało książki w kształcie jajka wielkanocnego.




Druga zabawa to „Nie oceniaj książki po okładce”. W wyniku głosowania za pomocą wyciętych z papieru książek dzieci wybrały książkę do czytania. Przy okazji liczenia głosów przyswajały sobie liczby od 1 do 8.





Zwyciężyła książka Agnieszki Frączek" Przedszkoludki 100 radości i 2 smutki". Przeczytaliśmy 3 opowiadania z tej książeczki.





Ostatnim etapem naszego spotkania było oglądanie książek przez dzieci.






Na koniec dzieci otrzymały pamiątkowe zakładki do książki.


Przed nami kolejne spotkanie z tą sympatyczną grupą, ale to już w maju :)

czwartek, 19 kwietnia 2018

Patriotyzm - lekcja biblioteczna

19 kwietnia odwiedziły nas 5-latki z PM 17. Na początku spotkania dzieci podzielono na dwie grupy : z białymi opaskami i czerwonymi opaskami.

Tematem naszego spotkania był Patriotyzm. Wprowadzeniem do zajęć było opowiadanie Katarzyny Sowuli zamieszczone w Świerszczyku.


Na jego podstawie zastanawialiśmy się czym jest patriotyzm i kim jest dzisiaj patriota.
Na tablicy przywiesiliśmy słowo PATRIOTA, a następnie dzieci przyczepiały do niej hasła, które dzisiaj świadczą o patriotyzmie: - szanuje tradycje, dba o zieleń, segreguje śmieci, oszczędza energię, szanuje symbole narodowe.

Wszystkim wiadomo, że patriota zna symbole narodowe. Aby dzieci ugruntowały swoją wiedzę w tym temacie obejrzały 6 minutową bajkę stworzona przez IPN oddział w Krakowie pod tytułem "Polak mały"



Po obejrzeniu bajki dzieci opowiadały o wyglądzie godła Polski, o fladze, oraz o tym jak należy się zachować przy słuchaniu hymnu.

Po takim teoretycznym wstępie przyszedł czas na zabawy.

Dzieci z białymi opaskami na ręku siadły po jednej stronie dywanu, a dzieci z czerwonymi opaskami po przeciwnej stronie. Bawiliśmy się w "głuchy telefon". Pierwsze dziecko z każdej grupy usłyszało hasło związane z tematem zajęć i musiało przekazać je dalej.



W czasie drugiej zabawy przedstawiciele swoich grup szukali polskiej flagi wśród flag innych państw.


Trzecia i czwarta zabawa to układanie puzzli: pierwsze przedstawiały herb Warszawy, a drugie herb Gliwic.





Ostatnim punktem zajęć były zajęcia plastyczne. Tym razem przedszkolaki wykonywały kotyliony w barwach narodowych.






Zwieńczeniem zajęć było zdjęcie z wykonanymi kotylionami :)


Dziękujemy za wspólnie spędzony czas i do zobaczenia się w maju :)

wtorek, 17 kwietnia 2018

Książka - mój przyjaciel


 17 kwietnia pani bibliotekarka odwiedziła 3 - latki w PM 17.

Z okazji zbliżającego się Światowego dnia książki i praw autorskich z 3 latkami rozmawialiśmy o książkach. Do zajęć wprowadził nas tekst książki Petera Carnavasa „O dzieciach, które kochają książki”.   



Wspólnie zastanawialiśmy się nad treścią książki, co łączyło dzieci w opowieści, a co spowodowało, ze rodzina oddaliła się od siebie. Po lekturze oglądaliśmy różne książki: książki duże i bardzo małe, grube i cieniutkie, książki bez obrazków i z obrazkami, książki w których nie ma słów, książki rozkładane. Przykładów było dużo. 
Po tej części przedszkolakom zaproponowano dwie zabawy. Pierwsza „Ciepło-zimno” – tutaj przedmiotem do szukania była mała książka w kształcie pisanki. Druga zabawa to „Nie oceniaj książki po okładce”. W wyniku głosowania (patrząc tylko na okładki) przedszkolaki wybrały jedną z trzech leżących przed nimi książek. Głosowanie polegało na tym, że każde z dzieci otrzymało wyciętą z kartki papieru książkę (jako swój głos) i kładło ją przy tej książce, której okładka najbardziej się spodobała. Przy okazji liczenia głosów dzieci przyswajały sobie liczby od 1 do 8.

Na zakończenie przedszkolaki otrzymały pamiątkowe zakładki do książki.

Blogi bibliotek dla dzieci